Credere est cum assensum cogitare
(Ticēt nozīmē pārdomāt pieņemto)
sv. Augustīns

Fides quaerens intellectum
(Ticība, kas tiecas izprast)
sv. Anzelms

Ak, Toms

“Tam, kurš padara sevi kurlu vārdiem, nevarēsim trāpīt ar mūsu filozofiju;
tomēr, ja kāds atveras patiesības vārdiem, Dieva vārdiem,
tad pieskaņojamies un izmantojam šos vārdus”.

TS I, 32, 1

ievads
DEGOŠĀ LĀPA
AIZSTĀVĒT TICĪBU
TEOLOĢIJAS KOPSAVILKUMS
REKOLEKCIJAS
CILVĒKS
JŪTU PASAULE
SPĒJU PASAULE


1. Sprediķis

2. Atzinība

3. Lumen ecclesiae

4. Humani generis

I daļa

II daļa

III daļa

Secinājumi

5. Ievads Toma kosmogrāfijā

6. Q 32 art 1

7. Zinātne-ticība-uzskati

8. VĒSTULE NO 1966. GADA

9.

10. DIVINUM ILLUD

11. TESTEM BENEVOLENTIAE


HUMANI GENERIS

Pāvesta Pija XII enciklika

PIRMĀ DAĻA
KATOLISKĀ BAZNĪCA MŪSDIENU MALDU PRIEKŠĀ

Teologu un filozofu loma

9. Katoļu teologiem un filozofiem, kuriem sava amata dēļ ir pienākums sargāt Dievišķo un cilvēcisko patiesību, kā arī iedēstīt to cilvēku dvēselēs, nedrīkst nezināt vai vieglprātīgi attiekties pret šiem uzskatiem, kas vairāk vai mazāk novirzās no patiesības ceļa. Gluži pretēji, tie ir labi jāiepazīst gan tāpēc, ka bez slimības analīzes nav iespējams pareizi izārstēt slimo, gan tāpēc, ka reizēm šajos maldīgajos uzskatos slēpjas patiesības graudi, gan tāpēc, ka tie piespiež cītīgāk izstudēt un pārdomāt kādas filozofiskas vai teoloģiskas patiesības.

10. Ja mūsu filozofi un teologi patiešām censtos caur uzmanīgu pieminēto mācību pētīšanu iegūt labumus, tad nebūtu iemesla tam, lai Baznīcas Maģistērijs izteiktos. Kaut gan labi zinām, ka katoļu zinātnieki pamatā turas tālu no šiem maldiem, tomēr jāatzīst, ka mūsdienās, līdzīgi kā apustuļu laikos, netrūkst tādu cilvēku, kuri, dzenoties pakaļ jaunumiem vai baidoties no pārmetumiem par mūsdienu zinātņu sasniegumu nezināšanu, gribētu atteikties no Baznīcas Maģistērija vadības, šādi sevi apdraudot ar pakāpenisku attālināšanos no Atklātās patiesības un ar citu cilvēku maldināšanu.

11. Pamanāmi ir arī citi draudi, turklāt bīstamāki, jo apsegti ar cēluma ilūziju. Daudzi, žēlojoties par strīdiem cilvēku starpā un apjukumu prātošanā, neapdomīgas pastorālās dedzības ietekmē kaislīgi vēlētos iznīcināt mūrus, kas atdala taisnīgos un godīgos cilvēkus. Tātad viņi sludina irenismu, aicinot likt malā strīdu lietas, kas atdala cilvēkus, un kopīgiem spēkiem censties ne tikai pārvarēt ateisma draudus, bet pat saskaņot pretrunas dogmatiskajos jautājumos. Tāpat kā savā laikā tika pārmests, ka Baznīcas apoloģētikas metodes tradicionālā skatījumā drīzāk ir šķērslis nekā palīdzība dvēseļu iegūšanā Kristum, līdzīgi arī mūsdienās netrūkst diskusiju – kuras iet pārāk tālu – par to, ka vajadzētu ne tikai pilnveidot teoloģijas metodi un programmu, kas saistošas semināros saskaņā ar Baznīcas normām, bet arī tās reformēt ar mērķi sekmīgāk izplatīt Kristus Valstību visā pasaulē dažādu kultūru un dažādu reliģisko pārliecību cilvēku vidū.

12. Nebūtu iemesla šaubām, ja runa būtu par Baznīcas augstskolās noteikto priekšmetu un to metožu attiecīgu pielāgošanu mūsdienu apstākļiem un vajadzībām, ieviešot dažas izmaiņas mācību programmā. Diemžēl šķiet, ka daži neapdomīgi irenisma piekritēji par šķēršļiem brālīgas vienotības atgūšanai uzskata to, kas izriet no Kristus dotajiem likumiem un principiem un no Viņa dibinātajām institūcijām, vai arī to, kas ir ticības neaizskaramības aizsardzība un balsts, – tomēr, ja tas viss tiks sašūpots, tad apvienošana notiks, bet tikai uz kopīgām drupām.

13. Pieminētie jaunie uzskati, kas veidoti vai nu peļamā jaunumu gribēšanā, vai cēlu mērķu dēļ, ne vienmēr to autoriem tiek formulēti vienādā veidā, vienādi skaidri vai vienādā vārdu kārtībā, tāpat ne vienmēr vienprātīgi. Jo to, ko vieni šodien izklāsta atturīgi, lietojot dažādus iebildumus un izšķirības, to rīt citi, drosmīgāki, sludina atklāti un bez jebkādām robežām, tādējādi kaitējot, īpaši jaunākai garīdzniecībai, un iedragājot Baznīcas autoritāti. Arī, ja diezgan uzmanīgi tiek rakstīts drukātās publikācijās, tad daudz drosmīgāk tiek diskutēts privāti izplatītās brošūrās, lekcijās un saietos. Bet šādi uzskati tiek izplātīti ne tikai laicīgās un ordeņu garīdzniecības vidū, semināros un ordeņu augstskolās, bet arī laju vidū, it īpaši skolotāju un jaunatnes audzinātāju vidū.

Dogmatiskā relatīvisma drauds

14. Teoloģijas jomā dažiem cilvēkiem ir vēlme maksimāli novājināt dogmu būtības saturu, bet pašai dogmai atņemt gan sen Baznīcā pieņemtos formulējums, gan filozofiskos jēdzienus, kas valda katoliskajā mācībā, lai katoliskās doktrīnas izklāstā atgrieztos pie Svēto Rakstu un Baznīcas tēvu izteikumiem. Jo šie cilvēki cer, ka dogmu, kurai atņemti elementi, kas, viņuprāt, sveši Dieva Atklāsmei, būs iespējams noreducēt līdz dogmatiskajiem uzskatiem, kas ir cilvēkiem, kuri paliek ārpus Baznīcas vienotības; tādā veidā pakāpeniski varētu nonākt līdz katoliskās dogmas un atkritēju uzskatu savstarpējai asimilācijai.

15. Viņi arī domā, ka pie šādas katoliskās doktrīnas uztveres būtu iespējams sagatavot pamatus tam, lai dogmu varētu izteikt ar mūsdienu filozofisko sistēmu jēdzieniem, piemēram, immanentisma, ideālisma, eksistenciālisma, saskaņā ar mūsdienu domāšanas vajadzībām. Vēl drosmīgāki cilvēki saka, ka to var un vajag izdarīt, jo ticības noslēpumus, viņuprāt, nekad nebūs iespējams izteikt viennozīmīgi pietuvinātos un laikā mainīgos jēdzienos, kuri kādā pakāpē izsaka patiesību, bet to arī neizbēgami deformē. Tāpēc viņi neuzskata par maldīgu, bet pat par nepieciešamu seno teoloģijas jēdzienu aizvietošanu ar jauniem, atkarībā no dažādām filozofijām, kuras teoloģija izmanto kā darba rīku gadsimtiem ilgi, tomēr viņi to grib tāpēc, lai vienmēr vienādās Dieva patiesības pasniegtu ar dažādiem jēdzieniem, pat kaut kādā mērā pretrunīgiem, lai gan viņi saka, ka tie esot ar vienādu nozīmi. Viņi piebilst, ka dogmu vēsture izpaužas kā dažādu dogmu attīstības posmu formulējumi, kuros Atklāto patiesību ietērpa gadsimtu gaitā mainīgās doktrīnas un filozofiskie uzskati.

16. No tā skaidri redzam, ka līdzīgas tendences ne tikai ved uz dogmatisko relatīvismu, bet patiesībā jau to ietver. To veicina arī cieņas trūkums pret tradicionālo mācību un tās terminoloģiju. Neapšaubāmi, terminoloģiju, ko lieto gan skolas, gan Baznīcas Maģistērijs, var pilnveidot un precizēt. Zināms arī, ka Baznīca ne vienmēr konsekventi to lietojusi. Acīmredzams arī tas, ka Baznīca nedrīkst saistīties ar kādu īslaicīgu filozofisko sistēmu; skaidrs, ka katoļu zinātnieku daudzu gadsimtu pūļu vienprātīgie sasniegumi dogmas izpratnes jomā nebalstās uz tik vājiem pamatiem. Gluži pretēji, tie balstās principos un jēdzienos, kas izriet no radīto lietu patiesas izzināšanas, bet šo patiesību apgūšanai cilvēka prātu kā zvaigzne apgaismojusi Dieva Atklātā patiesība, kura dota ar Baznīcas starpniecību. Tieši tāpēc daži no šiem jēdzieniem tikuši izmantoti Vispārējos Koncilos un pat sankcionēti tā, ka nedrīkst no tiem atkāpties.

17. Tātad ir augstākās vieglprātības izpausme, ja tiek neievēroti, atmesti vai nenovērtēti svarīgie jēdzieni, termini un definīcijas, kurus ar gadsimtu pūlēm izstrādājuši neparasta prāta un svētuma cilvēki Maģistērija gādībā ar Svētā Gara gaismu un vadību, lai arvien labāk un precīzāk formulētu ticības patiesības, bet to vietā tiek likti hipotētiski jēdzieni un kaut kādi nepastāvīgi un netverami jaunās filozofijas formulējumi, kuri kā lauku zieds šodien ir, bet rīt novīst. Sholastisko teologu lietoto terminu un jēdzienu neievērošana noved pie spekulatīvās teoloģijas tiešas iznīcināšanas, jo, pēc novatoru domām, ja šī teoloģija balstās teoloģiskā prātošanā, tad tai nav īsta drošuma.

Baznīcas autoritāte

18. Diemžēl notiek arī tā, ka jaunumu entuziasti viegli pāriet no sholastiskās teoloģijas panicināšanas līdz Baznīcas Maģistērija, kurš nicināto teoloģiju ar savu autoritāti tik lielā mērā apstiprina, neņemšanai vērā vai pat tā zaimošanai. Viņuprāt, Baznīcas Maģistērijs ir progresa bremzes un zināšanu šķērslis. Daži nekatoļi uzskata Maģistēriju par nelikumīgiem iemauktiem, ar kuriem gaišākiem teologiem neļauj revidēt teoloģiju. Bet taču katram teologam par vistuvāko un vispārējo patiesību normu ticības un morāles jomā jābūt Baznīcas Maģistērijam, jo Tam Kungs Kristus uzticēja glabāt, sargāt un skaidrot visu ticības depozītu, tas ir, Svētos Rakstus un Dievišķo Tradīciju. Tomēr reizēm tiek aizmirsts, ka ticīgajiem saistoši ir arī izvairīties no kļūdām, kas mazākā vai lielākā pakāpē ved pie maldu mācības, tātad saistoši ir “ievērot konstitūcijas un dekrētus, kuros Apustuliskais Krēsls nopēla un aizliedza šādus nepatiesus uzskatus” (Kanonisko tiesību kodekss no 1917. gada, kanons 1324; sal. Vatikāna I koncils, DB 1820, Konstitūcija De fide catholica, 4. nod. De fide et ratione, pēc kanoniem). Diemžēl daži apzināti neievēro Pāvestu Encikliku skaidrojumus par Baznīcas raksturu un veidošanos, uzskatot par svarīgākiem kādus miglainus jēdzienus, kas it kā balstās Baznīcas tēvu, īpaši Austrumu, teiktajā. Viņi (šie daži katoļi) vairākkārt izteikušies, ka Pāvesti negrib teikt galējo vārdu teologu diskusijās, tāpēc jaunas konstitūcijas un Baznīcas Maģistērija spriedumi jāskaidro, atgriežoties pie pirmatnējiem avotiem, saskaņā ar agrīnās kristietības rakstnieku tekstiem.

19. Kaut gan tas var likties pārliecinoši un veikli formulēts, tomēr šī argumentācija nav bez maldiem. Tā ir taisnība, ka Pāvesti vispārīgi dod teologiem brīvību jautājumos, kurus zīmīgākie doktori risinājuši dažādi. Bet, no otras puses, vēsture pamāca, ka daudzi jautājumi, kas kādreiz brīvi diskutēti, vēlāk nedrīkstēja būt par jebkādas diskusijas priekšmetu.

20. Nedrīkst arī domāt, ka Encikliku saturs pats par sevi neprasa paklausību, jo tajās Pāvesti neizpilda savu augstāko mācīšanas varu. Enciklikas māca uz Baznīcas Maģistērija vispārējas sūtības pamata – Maģistērija, uz kuru attiecas vārdi: “Kas jūs klausa, tas mani klausa.” (Lk 10,16) Visbiežāk tas, ko Enciklikas izklāsta un izceļ, jau iepriekš (no citurienes) pieder pie katoliskās doktrīnas. Tātad, ja Augstākie Priesteri savās runās izsakās, pēc iepriekšējas izpētīšanas, par kādu līdz zināmam laikam brīvi iztirzātu jautājumu, tad visiem ir skaidrs, ka pēc Pāvestu gribas un nodoma šāds jautājums vairs nevar būt brīvas teologu diskusijas priekšmets.

21. Tā ir patiesība, ka teologiem vienmēr jāsmeļ no Dievišķās Atklāsmes avotiem, jo viņu uzdevums ir uzrādīt, kādā veidā tas, ko māca Baznīcas Maģistērijs, “atrodas tieši vai netieši Svētajos Rakstos un Tradīcijā” (Pijs IX, Inter gravissimas, 28. okt. 1870, Acta, 1. sēj. 260 lpp.). Turklāt abi Atklātās doktrīnas avoti iekļauj tik daudz pārpilnu patiesības dārgumu, ka tos nekad neizsmelt. Tāpēc, pateicoties šo avotu studēšanai, teoloģiskās zinātnes nemitīgi atjaunojas, turpretim – kā to zinām no pieredzes – spekulācija (prātošana), ja tā atstāj novārtā padziļinātus visa depozīta pētījumus, kļūst neauglīga. Tomēr šo iemeslu dēļ nedrīkst likt vienādības zīmi starp pozitīvo ideoloģiju un vienīgi vēsturisko mācību, jo kopā ar svētajiem avotiem Dievs deva Baznīcai dzīvas Mācīšanas Varu, lai skaidrotu un izdabūtu (izsecinātu) no ticības depozīta to, kas tajā iekļauts neskaidrā un it kā netiešā veidā. Autentisku šī depozīta skaidrošanu Pestītājs uzticēja nevis atsevišķiem ticīgajiem, un pat ne teologiem, bet tikai Baznīcas Maģistērija Varai (Mācošās Baznīcas Varai). Bet, ja Baznīca jau daudzkārt gadsimtu gaitā pildījusi šo (mācīšanas) amatu vai nu parastā, vai neparastā (svinīgā) veidā, tad ir acīmredzami, ka metode skaidrot to, kas gaišs, ar to, kas tumšs, ir pēc būtības nepareiza. Jāpielieto tieši pretēja kārtība. Tāpēc Mūsu priekštecis, mūžīgas piemiņas cienīgais Pijs XI, mācot, ka teologu visbiežākais uzdevums ir norādīt, kādā veidā Baznīcas noteiktā doktrīna iekļaujas avotos, ne bez nopietna iemesla pielika vārdus: “tomēr tādā nozīmē, kādā to definēja Baznīca”.

Svēto Rakstu autoritāte

22. Atgriežoties tomēr pie pieminētajām jaunajām teorijām, jāpiemin pāris uzskati, kas pausti atklāti vai dažu zinātnieku ieteikti, kuri mazina Svēto Rakstu Dievišķo autoritāti. Tātad, Vatikāna I koncila definīcijas jēgu par Dievu, Svēto Rakstu Autoru, nekaunīgi sagrozot, tiek pausta daudzkārt jau nolādētā doma, ka Svēto Rakstu nekļūdīgums attiecoties vienīgi uz to, kas tiek teikts par Dievu, morāli un reliģiju. Vēl jo vairāk, viņi nepareizi izprot Svēto Rakstu cilvēcisko jēgu, sakot, ka vienīgi nemaldīga ir Dievišķā jēga, kas slēpjas zem cilvēciskā. Svēto Rakstu skaidrošanā viņi absolūti negrib ņemt vēra “ticības analoģiju” un Baznīcas tradīciju. Viņuprāt, drīzāk vajadzētu pārbaudīt Baznīcas tēvu un Baznīcas Maģistērija mācību Svēto Rakstu gaismā, kas skaidroti vienīgi ar cilvēciskā prāta spēkiem, nekā komentēt Svētās grāmatas saskaņā ar Baznīcas izpratni – Baznīcas, kuru Kungs Kristus noteica par sargu un skaidrotāju visam atklātās ticības depozītam.

23. Papildus tam, pēc viņu maldīgajām idejām, Svēto Rakstu tiešajai jēgai un Bībeles hermeneitikai, ko Baznīcas gādībā izstrādājuši tik daudzi ekseģēti, būtu jādod vieta jaunai ekseģēzei, kuru viņiem labpatīk saukt par simbolisku un garīgu. Pateicoties tai, Vecās Derības Svētās grāmatas, kas šodien ir kā aizvērts, aizzīmogots avots, beidzot kļūtu visiem pieejamas. Caur šo metodi – kā viņi tālāk skaidro – pazustu visas grūtības, ar kurām nevar tikt galā tikai tie, kas ir Svēto Rakstu tiešās jēgas piekritēji.

24. Nav grūti pamanīt, cik tas viss ir attālināts no hermeneitikas principiem un normām, kurus pareizi noteica Mūsu priekšteči: Leons XIII Enciklikā Providentissimus Deus, Benedikts XV Enciklikā Spiritus Paraclitus un beidzot arī Mēs paši Enciklikā Divino afflante Spiritu.

© OJOP; web © DETA 2018