Credere est cum assensum cogitare
(Ticēt nozīmē pārdomāt pieņemto)
sv. Augustīns

Fides quaerens intellectum
(Ticība, kas tiecas izprast)
sv. Anzelms

Ak, Toms

“Tam, kurš padara sevi kurlu vārdiem, nevarēsim trāpīt ar mūsu filozofiju;
tomēr, ja kāds atveras patiesības vārdiem, Dieva vārdiem,
tad pieskaņojamies un izmantojam šos vārdus”.

TS I, 32, 1

ievads
DEGOŠĀ LĀPA
AIZSTĀVĒT TICĪBU
TEOLOĢIJAS KOPSAVILKUMS
REKOLEKCIJAS
CILVĒKS
JŪTU PASAULE
SPĒJU PASAULE


1. Sprediķis

2. Atzinība

3. Lumen ecclesiae

4. Humani generis

I daļa

II daļa

III daļa

Secinājumi

5. Ievads Toma kosmogrāfijā

6. Q 32 art 1

7. Zinātne-ticība-uzskati

8. VĒSTULE NO 1966. GADA

9.

10. DIVINUM ILLUD

11. TESTEM BENEVOLENTIAE


HUMANI GENERIS

Pāvesta Pija XII enciklika

PAR DAŽIEM MALDĪGIEM UZSKATIEM,
KAS APDRAUD KATOLISKĀS MĀCĪBAS PAMATUS

1950. gada 12. augusts

CIENĪJAMAJIEM BRĀĻIEM PATRIARHIEM, PRIMASIEM, ARHIBĪSKAPIEM, BĪSKAPIEM
UN CITIEM ORDINĀRIJIEM, KAS PALIEK MIERĀ UN VIENOTĪBĀ AR APUSTULISKO
KRĒSLU

Cienījamie brāļi – Apustuliskais sveiciens un svētība

1. Pretrunas un maldi reliģijas un morāles jomā, kas pastāv cilvēku starpā, visiem godīgiem cilvēkiem, bet it īpaši uzticīgiem un patiesiem Baznīcas dēliem vienmēr bijis dziļu sāpju avots un iemesls, it īpaši mūsu laikos, kad redzam, ka no visām pusēm notiek uzbrukums pat fundamentālām kristīgās kultūras patiesībām.

2. Protams, nevajadzētu brīnīties, ka pasaulē ārpus Kristus ganāmpulka vienmēr pastāvējušas pretrunas un reliģiskās un morālās maldu mācības, jo, kaut gan cilvēka prāts ar savām dabiskajām spējām un gaismu principā var nonākt pie reāli patiesas un drošas vienīgā Dieva trijās Personās pazīšanas, kurš caur savu Apredzību gādā un valda pār pasauli, kā arī var izzināt dabisko likumu, ko Radītājs ielicis mūsu dvēselēs, tomēr nav maz to šķēršļu, kas apgrūtina prātu sekmīgi un auglīgi izmantot šo iedzimto iespēju. Viss, kas attiecas uz Dievu un skar attiecības starp cilvēkiem un Dievu, pieder pie patiesībām, kuras pilnīgi pārsniedz šīs pasaules lietu kārtību un, kad šīs patiesības tiek īstenotas dzīves praksē, tās pieprasa uzupurēšanos un pašaizliedzību. Taču cilvēka prāts, tiecoties pēc šīm patiesībām, saskaras ar grūtībām, kas veidojas maņu orgānu un iztēles ietekmē, vai arī ļauno tieksmju pēc, kas rodas no iedzimtā grēka. Tas ir iemesls tam, ka cilvēki šajās lietās labprāt sev iestāsta, ka nav patiess vai vismaz ir nedrošs tas, ko viņi negrib atzīt par patiesu.

3. Tāpēc jāsaka, ka Atklāsme ir morāli nepieciešama, lai pašreizējā cilvēces stāvoklī visi varētu uzzināt pašas par sevi prātam pieejamas reliģiskās un morālās patiesības pilnīgi, ar nesatricināmu pārliecību un bez maldu piemaisījuma. (sal. Vatikāna I koncils, DB [Denzinger-Bannwart] 1876, Konstitūcija De fide catholica 2. nod., De revelatione).

4. Papildus tam, cilvēka prāts dažreiz var sastapties ar grūtībām arī tad, kad tas veido sevī noturīgu spriedumu par katoliskās ticības “ticamību”, – neskatoties uz to, ka Dievs ir devis tik daudz un tik neparastas ārējās zīmes, ar kuru palīdzību iespējams bez nekādām šaubām pierādīt, pat paša dabiskā prāta gaismā, kristīgās reliģijas Dievišķo izcelsmi, – jo cilvēks, vai nu vadoties pēc aizspriedumiem, vai kaislību un ļaunas gribas ietekmē var ne tikai atmest ārējo zīmju acīmredzamību, bet arī pretoties iekšējai apgaismošanai, ko sniedz Dievs.

5. Katrs, kas cītīgi paskatīsies uz pasauli ārpus Kristus ganāmpulka, viegli pamanīs galvenos domu virzienus, kuriem seko ne mazums zinātnieku. Tātad ir tādi, kas, neapdomīgi un bezkritiski pieņemot evolūcijas sistēmu, kas līdz šīm nav neapgāžami pierādīta pašu dabaszinātņu jomā, skaidro ar tās palīdzību visu lietu izcelsmi, vieglprātīgi sliecoties uz monistisko un panteistisko visuma nepārtrauktas evolūcijas hipotēzi. Tieši šo uzskatu labprāt izmanto komunisma piekritēji, lai sekmīgi sludinātu dialektisko materiālismu ar mērķi atņemt cilvēkiem jebkādu izpratni par Dievu.

6. Šāds evolucionisms, kas atmet absolūtos, pastāvīgos un nemainīgos jēdzienus un realitātes, sagatavoja pamatus jaunai maldīgai filozofijai, kuru sauc par eksistenciālismu, kas, sacenšoties ar ideālismu, immanentismu un pragmatismu, nodarbojas ar atsevišķu indivīdu eksistenci, neņemot vērā lietu nemainīgo būtību.

7. Varam arī sastapties ar nepatieso vēsturicismu, kas, aprobežojoties vienīgi ar cilvēka dzīves faktu pētīšanu, iedragā katras absolūtas patiesības un absolūta likuma pamatus kā attiecībā uz filozofiju, tā uz kristīgajām dogmām.

8. Notika jēdzienu sajaukšana, bet tajā ir arī savā veidā priecīga ziņa, jo ne reti senākie racionālisma piekritēji pašlaik cenšas atgriezties pie Atklātās patiesības avotiem, kā arī pieņemt un atzīt par teoloģijas pamatu Dieva vārdu, kas iekļauts Svētajos Rakstos. Vienlaikus ir sāpīgi, ka daudzi no viņiem jo cītīgāk izsakās par labu Dieva vārdam, jo vairāk mazina cilvēka prāta nozīmi un jo dedzīgāk izceļ Dieva Atklāsmes autoritāti, jo sīvāk nicina Baznīcas Maģistērija varu – Baznīcas, kuru Kristus dibināja, lai tā sargātu un skaidrotu Dieva atklātās patiesības. Šāda nostāja ne tikai ir klajā pretrunā ar Svētajām grāmatām, bet arī dzīves pieredze norāda uz tās maldīgumu, jo bieži notiek, ka tie, kuri atvienojušies no patiesās Baznīcas, atklāti žēlojas par savstarpējām domstarpībām dogmatiskajos jautājumos, un tādējādi pretēji savai gribai sludina dzīvā Baznīcas Maģistērija nepieciešamību.

© OJOP; web © DETA 2018